Latopis nowogrodzki pierwszy

Opis wystroju wnętrza przestrzeni ołtarzowej kościoła Mądrości Bożej zgadza się w ogólnych zarysach z relacjami wcześniejszych autorów bizantyńskich, m.in. Pawła Silencjariusza (VI w.). Warto go zestawić także z obrazem, wyłaniającym się z anonimowej opowieści o budowie świątyni Hagia Sofia, powstałej za panowania cesarza Bazylego I (867–886): Święte sanktuarium wykonał zaś z jasnego srebra; kwadratowe płyty z marmuru i kolumny pokrył srebrem wraz z ich bramami; wszystko [było] srebrne i pozłacane. Cztery stoły ze srebra ustawił przy świętym ołtarzu na kolumnach i pozłocił. Siedem stopni [dla] kapłanów, na których zasiadają, wraz z tronem arcykapłana i czterema kolumnami ze srebra pozłocił, ustawiwszy z obu stron po dwie, przy wejściu do łukowatego przejścia, zwanego kyklios, które znajduje się pod stopniami. [Miejsce] to nazwał Świętym Świętych. Ustawił [w nim] potężne kolumny srebrno-złote z baldachimem (cyborium) i ornamentem z lilii. Baldachim zaś wykonał ze srebra i pokrył emalią. Na baldachimie umieścił kulę całą ze złota, o wadze 118 funtów i stojące złote lilie o wadze 6 funtów, na nich [zaś] złoty krzyż z drogimi i rzadkimi kamieniami, który osiągał ciężar 70 funtów złota.

Przypis występuje w tłumaczeniu wydarzeń roku